Warzywa kapustne, do których zaliczamy kalarepę, brokuły, kalafiora, brukselkę, jarmuż, brukiew oraz kapustę białą, pekińską, włoską i chińską, mogą być wykorzystywane w kuchni na wiele sposobów. Zwykle spożywa się je w wersji gotowanej, smażonej, pieczonej, ale często także na surowo. Jak podkreślają dietetycy i lekarze, warzywa kapustne pełnią bardzo ważną rolę w odżywianiu człowieka. Odpowiedni, rozsądny i przede wszystkim zbilansowany jadłospis powinien zawierać sporą dawkę witamin oraz różnego rodzaju makroelementów i mikroelementów. Dzięki temu organizm ludzki ma szansę funkcjonować w prawidłowy sposób, ciesząc się zdrowiem i dobrą kondycją. Warzywa kapustne spełniają te wszystkie warunki, dlatego warto pamiętać o nich podczas zakupów i układania menu dla siebie i swojej rodziny.

Jakie właściwości mają warzywa kapustne? Popularna i bardzo lubiana brukselka, która bywa dodatkiem zup, posiada w swym składzie spore ilości białka, fosforu, żelaza, potasu, magnezu, wapnia i siarki. Jarmuż, podawany po upieczeniu lub na surowo, cechuje głównie zawartość ważnej dla zdrowia witaminy C, która działa przeciwzapalnie i korzystnie na podniesienie odporności, a także witaminy A. Warzywo to posiada również spore dawki karotenu, żelaza, fosforu, potasu i wapnia, bez którego organizm również nie działałby prawidłowo. Kapusta, o której mówi się, że bywa ciężkostrawna, także ma wiele właściwości ważnych dla zdrowia człowieka. Przede wszystkim stanowi bardzo bogate źródło witaminy K (a więc tej, która wpływa na proces krzepnięcia krwi) oraz soli mineralnych, podobnie zresztą jak kalafior, brokuły, kalarepa czy brukiew. Biała kapusta zawiera z kolei sporo witaminy E, będącej idealnym przeciwutleniaczem, który wpływa m.in. na młodość skóry. Warto dodać, że warzywo to może być przyrządzane na bardzo wiele sposobów, dlatego jest niezwykle cenione przez kucharzy. W naszym kraju spożywane jest przede wszystkim jako bigos oraz podstawowy składnik surówek i sałatek. Z kolei odmiana włoska bywa gotowana i podawana z odrobiną masła, zaś czerwoną często po prostu zasmaża się i je wraz z mięsem. Kapusta sprawdza się też jako dodatek do kanapek, wędlin, wiele osób ceni sobie ją w wersji kiszonej. Kalafior czy brokuły najchętniej jedzone są po ugotowaniu w osolonej wodzie, często również z niewielką ilością zasmażonej bułki tartej. Warzywa kapustne są więc idealne zarówno dla wegetarian, wegan, jak i ludzi, którzy nie wykluczają produktów mięsnych ze swojej diety.

Warto wspomnieć, że witaminy i sole mineralne oraz doskonały smak nie stanowią tu jedynej zalety – warzywa kapustne są idealną opcją dla osób cierpiących na wiele chorób. Z uwagi na fakt, iż nie zawierają zbyt wiele węglowodanów i tłuszczu, ich kaloryczność utrzymuje się na niskim poziomie, przez co śmiało mogą spożywać je osoby z nadwagą bądź otyłością. Dodatkowo posiadają duże ilości karotenoidów, czyli naturalnych związków hamujących proces utleniania, dzięki czemu pozytywnie oddziałują na zdrowie ludzkiego organizmu. W ten sposób warzywa kapustne przyczyniają się unormowania poziomu cholesterolu we krwi. Poza tym rośliny te bardzo wspierają działanie układu odpornościowego człowieka. Pozwalają zapobiegać przeziębieniom, infekcjom, chorobom wirusowym i bakteryjnym. Ilość zawartych w nich witamin, zwłaszcza A, C, E i K, pozwala za dostarczenie organizmowi dziennego zapotrzebowania na te składniki. Ponadto – wedle badań przeprowadzanych w ostatnich latach – warzywa kapustne posiadają odpowiednie elementy, które wpływają na ich właściwości antynowotworowe. Rośliny te stosuje się je więc jako środek profilaktyczny, sprzyjający zapobieganiu różnych odmian raka. Ich działanie to zatem głównie uniemożliwianie podziałów, zachodzących w obrębie komórek nowotworowych, a także niszczenie komórek, które zawierają nieprawidłowości związane z DNA. Warto także nadmienić, że warzywa kapustne są szczególnie zalecane mężczyznom, ponieważ spożywanie tego typu roślin może niemal dwukrotnie zminimalizować ryzyko wystąpienia raka gruczołu krokowego.

Oczywiście warzywa kapustne powinny być włączone do jadłospisu z rozsądkiem, ponieważ ich nadmiar może dać negatywne efekty, szczególnie u osób, które cierpią na choroby związane z układem pokarmowym, trawieniem itp. Jednak jedzenie tego typu produktów w racjonalnych ilościach z pewnością korzystnie zadziała na zdrowie, zapobiegając wieku chorobom i oznakom starzenia. Warto zatem pamiętać, by warzywa kapustne były częstym składnikiem spożywanych potraw, zwłaszcza że istnieje tak wiele sposobów na ich przyrządzanie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here