Dzisiaj coraz większą wagę przykuwa się do debaty pt. „Jak żyć zdrowo i co wpływa oraz kształtuje nasze życie”. Wiele osób ma pewne uzależnienia, które wiążą się często z niezdrowym trybem życia. Mogą to być alkohol, narkotyki, papierosy, ale także internet, telewizja kawa lub lekarstwa. Narkotyki i alkohol mają zwykle ten najgorszy wpływ na nasze zdrowia. Oznacza to, że życie wraz z sięganiem po kolejne używki jest coraz krótsze i krótsze. Warto pamiętać, że odstawić niektóre nałogi jest niezwykle ciężko. Nie jest to dobre nie tylko dla zdrowia psychicznego, ale także i dla zdrowia fizycznego. Definicja narkotyku, a także narkotykowe preferencje zmieniały się w międzyczasie. W latach 60. i 70. bardzo popularne były heroina i kokaina, na przykładach w społecznościach hippisowskich. W latach 90. ecstasy było popularne w społeczności muzyki klubowej. Ostatnio z kolei bardzo mocno prowadzona jest debata na temat marihuany i jej zarówno pozytywnego, jak i zgubnego wpływu na zdrowie. Trzeba pamiętać, że alkohol jest również narkotykiem, w dodatku jednym z silniejszych. Badania pokazują, że alkohol znajduje się na drugim miejscu, jeśli chodzi o najbardziej uzależniające substancje, zaraz za heroina. Alkohol jest sklasyfikowany w wielu typach – jest to lekki alkohol, np. piwo i mocny p.e. wódka. Niemniej jednak może być dobry dla zdrowia, jeśli używa się go w określonych ilościach. Badania pokazują, że ludzie, którzy piją dwa gramy wina dziennie, żyją zwykle dłużej niż ci, którzy tego nie robią. Niemniej jednak przekroczenie zalecanej dawki może mieć niewłaściwe konsekwencje dla zdrowia. Ludzie, którzy piją tak dużo alkoholu, mają problemy z koncentracją i cechują się zmiennością nastroju. Jak widzę, uzależnieniem może być również Internet. Wpływa to negatywnie na postawę, jak i na oczy. Same treści zawarte w internecie też mogą być szkodliwe, jeśli się ich nie weryfikuje, a okazują się kłamstwem. Inną kwestią jest żywność. Wiele osób ma dietę, która jest bardzo popularna. Bardzo łatwo jest znaleźć tą odpowiednią dla nas w dobie mediów społecznościowych. Wiele osób próbuje zdrowiej się odżywiać i sprawdzać, czy kupowane przez nich produkty mają rzeczywiste wartości, których potrzebują, czy to warzywa bogate w żelazo, wapń, cynk lub też produkty, które posiadają przeciwutleniacze lub odpowiednią ilość białka, lub węglowodanów. Najbardziej bogatymi w żelazo produktami są rośliny strączkowe, np. fasola, soczewica, soja, czy groch. Również wśród owoców, np. owoce suszone takie jak daktyle, figi, morele, czy rodzynki są bogate w żelazo. Nie należy też zapominać o porzeczkach czarnych, porzeczkach czerwonych, poziomkach, czy malinach. Także istotna jest ilość glukozy lub fruktozy w produktach, tak aby dostosować się do swojego poziomu cukry, zwłaszcza w kontekście osób, które są narażone na cukrzycę. Najczęściej proponowane jest tutaj awokado, które ma niewielką, wręcz symboliczną zawartość cukrów. Również takie owoce jak cytryna, limonka, agrest, malina, truskawka, jeżyna, kokos, czy arbuz zawierają w sobie niewielkie ilości cukru. Na przeciwległym biegunie stają takie przysmaki, jak np. winogrona, czy figi, które zawierają około 16 gramów cukru na 100 g danego owocu. Także granat, czereśnia, czy banan to owoce o dużych ilościach cukru. Wiele osób jest dziś wegetarianami lub weganami albo przynajmniej unikają różnego rodzaju mięsa. Na przykład popularnością cieszy się dieta składająca się z takich potraw jak ryby, frutti di mare, a więc owoce morza, czy też sushi. Dziś popularną alternatywą jest również dieta z owadów, którą Unia Europejska próbuje przeforsować wśród państw członkowskich. Dietę można ograniczać na wiele innych sposobów. Np. unikając potraw ciężkich, takich jak fast food, a także jeść mniej posiłku, ale o określonych porach. Najważniejsze jest śniadanie, gdyż to od niego zaczynamy dzień, ważne jest też mieć dobry obiad, który podtrzyma nas przy energicznym i wyczerpującym dniu. Jednak kolacja nie jest do końca obowiązkowa. Dieta jest również bardzo dobra w walce z nadwagą. Należy pamiętać, że nie wolno kojarzyć produktów w połączeniu z innymi. Na przykład piwo i fast food mogą powodować otyłość, ale spożywane oddzielne są bezpieczne i nie mają szczególnie zgubnego wpływu na wagę. Ponadto należy pamiętać o podtrzymywaniu aktywności fizycznej i zaplanowaniu sobie kalendarza czynności, na które jesteśmy w stanie sobie pozwolić i pasują do naszych potrzeb. Jedni wybiorą bieganie, inni pływanie, jeszcze inni rower albo np. siłownię.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here