Warzywa korzeniowe są bardzo zdrowe i smaczne. Najchętniej wykorzystujemy w kuchni buraka czerwonego i marchewkę, bo są tanie, łatwo dostępne i naprawdę pyszne. Poza tym można z nich przygotować dania zarówno słodkie, jak i wytrawne. Jeśli brak wam pomysłów na potrawy z tych warzyw, oto kilka pomysłów.

Buraczki- właściwości i zastosowanie
Czerwone buraczki to jedne ze zdrowszych i zarazem najsmaczniejszych warzyw korzeniowych. Są bardzo dietetyczne i niedrogie. Można je wykorzystać do potraw na surowo, lub wcześniejszej obróbce cieplnej. Burak idealnie nadaje się do pieczenia oraz gotowania. Zrobimy tez niego smaczne i zdrowe surówki, oraz pożywne wegańskie słodycze.

Z pieczonego buraczka przyrządzimy pyszne carpaccio. To bardzo zdrowa alternatywa dla sałatek z majonezem. Dodatek aromatycznych przypraw, chrupiących orzechów oraz kremowego koziego sera, sprawi, że zwykły burak zyska na wytworności i szlachetności. Takie danie sprawdzi się znakomicie np. na wigilijnym stole, jako dodatek do postnej rybki. Pieczony burak przyda się również do sporządzenia domowego hummusu. A wersja surowa jest idealna na kotleciki z kaszy jaglanej.

Carpaccio z buraczka pieczonego
– 3 duże buraki,
– 10 dag orzechów włoskich,
– 10 dag świeżej rukoli,
– 10 dag koziego sera (lun sera typu feta),
– sól, pieprz, ocet balsamiczny,

W tej wersji sprawdzą się najlepiej buraczki w pieczonej odsłonie, bo są najbardziej aromatyczne aromatyczne i maja idealną teksturę. Każdego buraczka dokładnie myjemy i osuszamy, a następnie owijamy w kilka warstw folii aluminiowej. Wkładamy je do rozgrzanego piekarnika na ok 1 godz. Po tym czasie, wyjmujemy i czekamy parę minut, aby trochę zaparowały, bo wówczas bez problemu można zdjąć z nich skórkę.

Buraczki kroimy na bardzo cienkie plasterki i układamy na półmisku na zakładkę. Na wierzchu układamy rukolę i kawałki koziego serka. Orzechy prażymy na suchej patelni, studzimy i siekamy, ale nie za drobno, bo maja nam przyjemnie chrupać pod zębami. Sałatkę posypujemy orzeszkami i przyprawami, oraz skrapiamy oliwa i octem balsamicznym.

Domowa pasta z pieczonych buraków typu hummus
– 1/2 kg ciecierzycy,
– 2 pieczone buraki,
– 3 łyżki pasty z prażonego sezamu,
– oliwa z oliwek,
– sól, pieprz.

Buraczki pieczemy jak poprzednio, a następnie rozdrabniamy na miazgę w blenderze. Ciecierzycę namaczamy w zimnej wodzie ok. doby. Płuczemy i gotujemy na małym ogniu, aż osiągnie pożądaną miękkość. Aby przyspieszyć proces gotowania można dodać szczyptę sody oczyszczonej. Po ugotowaniu cieciorkę bledniejemy z dodatkiem oliwy na gładką masę. Pasta powinna być gładka i jednolita, oraz odpowiednio miękka, aby dała się rozsmarować na kanapkach. Ilość oliwy będzie uzależniona od ciecierzycy, jej miękkości i ilości.

Łączymy buraczki, cieciorkę, pastę sezamową, oraz przyprawy. Wszystko dokładnie mieszamy i wkładamy do słoiczków. Pasta może postać w lodówce nawet przez miesiąc, jeśli jest szczelnie zamknięta.

Marchewka- właściwości i zastosowanie
Marchewka to również bardzo zdrowe, niedrogie i powszechnie dostępne warzywo, które można przerabiać na dziesiątki sposobów. Marchewka ma moc witamin i wpływa korzystania również na nasz wygląd. Dzięki zawartym w niej karotenoidom skóra nabiera blaski i pięknej karnacji, paznokcie są mocen, a włosy lśniące. Marchewka jest słodkawa, nadaje się świetnie do dań słodkich. Surowa smakuje wspaniale, a upieczona lekko karmelizuje i jest jeszcze bardziej aromatyczna

Pieczona marchewka
– 1 kg marchewki,
– kilka łyżek oliwy z oliwek,
– 2 łyżki miodu,
– sól, pieprz.

Marchewkę obieramy, myjemy i dokładnie osuszamy. Następnie kroimy ją na mniejsze cząstki i układamy równą warstwą na blasze do pieczenia wyłożonej pergaminem. Marchewkę skrapiamy oliwą, doprawiamy do smaku, polewamy miodem wkładamy do piekarnika na 45 min.

Taka karmelizowana, pieczona marchewka jest miękka, ale jędrna. Idealnie smakuje jako dodatek do dań obiadowych. A zmiksowana z mleczkiem kokosowym, będzie stanowić aromatyczną, kremową zupę o azjatyckim charakterze.

Ciasto marchewkowe
– 2 szklanki tartek marchewki,
– 1 szklanka maki pełnoziarnistej,
– 3/4 szklanki cukru brązowego,
– 3 jajka.
– 1 szklanka oleju rzepakowego,
– lukier z serka śmietankowego,
– ziarna słonecznika, orzechy.

Marchewkę łączymy z mąką. Jajka ubijamy z cukrem na gładki krem. Łączymy suche składniki, olej i masę jajeczną. Ciasto pieczemy ok 1 godzi. Kiedy lekko przestygnie, polewamy je lukrem z serka śmietankowego i posypujemy ziarenkami słonecznika.

Marchewkowe specjał jest pyszny, wilgotny, a przy tym dietetyczny i zdrowy. Idealnie sprawdzi się do popołudniowej kawki.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here